سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوثر هدایت

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
خیلى خوشحالم از دیدار شما عزیزان - قهرمانان، پهلوانان، افتخارآفرینان - که بحمداللّه توانسته‌اید با همت، با اراده وعزم راسخ، قله‌ها را فتح کنید. مثل همین قله‌هاى کوه‌ها که کوهنوردان با زحمت وتلاش فراوان و صخره‌پیمائى و سنگ‌پیمائى، اینها را فتح میکنند و مایه‌ى افتخارمیشوند، قله‌هاى افتخارات معنوى و ملى هم وقتى به وسیله‌ى جوانها فتح میشود،حقیقتاً خیلى باارزش است؛ و شما این کار را کرده‌اید.
 
دو تأثیر و دو عامل مهمدر قهرمانها وجود دارد که باید به این دو توجه کرد: یکى مسئله‌ى شخصى است، یکىمسئله‌ى عمومى و اجتماعى است. در مسئله‌ى شخصى، جوانهائى که به قهرمانى دست پیدامیکنند، نشان میدهند و ثابت میکنند که داراى خصوصیات برجسته‌اى هستند؛ مثلاًاراده‌ى قوى‌اى دارند. ورزشکار اگر داراى اراده‌ى قوى و عزم راسخ نباشد، قطعاً بهمرحله‌ى قهرمانى نمیرسد؛ اگر اراده نباشد، حتّى ورزش هم نمیکند. با اینکه این همهراجع به ورزش گفته میشود - ورزش معمولى، نرمش صبحگاهى - اما بعضى‌ها حاضر نیستند دهدقیقه، یک ربع وقتشان را به این کار مصروف کنند؛ این کم‌ارادگى است. حالا وقتى یکجوانى ورزش میکند و سختى‌هاى جسمانى ورزش را تحمل میکند و با شوق و ذوق به سمتپرورش استعدادهاى جسمانى و بدنىِ خودش حرکت میکند، این عزم راسخ را نشان میدهد؛ اینیک نقطه‌ى خصوصیت شخصى است.
 
یک نقطه‌ى دیگر، مسئله‌ى هوش است. هیچ قهرمانى بدونداشتن یک هوش برتر، ممکن نیست به قهرمانى برسد. همه‌ى ورزشها همین جورند. یعنىصرفاً این نیست که کسى زور دارد و با زور این کار را انجام میدهد؛ نه، زور کافىنیست؛ هوشیارى لازم است. چه در ورزشهاى دسته‌جمعى، چه در ورزشهاى فردى، چه در کشتى،چه در وزنه‌بردارى، چه در کوهنوردى، چه در ورزشهاى رزمى و امثال اینها، تا انسان وآن رزمنده و ورزشکار هوشیار نباشد، ذهن فعال و جستجوگر و تیزى نداشته باشد، امکانندارد به مراحل بالا برسد. بنابراین یک قهرمانى را که ما نگاه میکنیم، او را مظهرىاز هوش، از همت و اراده، از توانائى‌هاى جسمانى و بسیارى از خصوصیات دیگر مشاهدهمیکنیم. طبعاً در پهلوانِ ورزشى اعتمادبه‌نفس زیاد است؛ قاعدتاً اینجور است کهاحتیاجى به کارهائى که افراد ضعیف میکنند، ندارد؛ احتیاج به چاپلوسى ندارد، احتیاجبه دروغگوئى ندارد، احتیاج به تقلب و دوروئى ندارد. البته نمیگوئیم همه‌ى کسانى کهورزشکارند، این صفات را ندارند و از این صفات برى‌اند؛ نه، انسانها لغزش میکنند؛اما طبیعت پهلوانى این است که با اینجور خصوصیات اخلاقى و رذائل اخلاقى میتواندبیگانه باشد. بنابراین، این بخشِ شخصىِ قهرمانها است.
(متن کامل سخنرانی را در بخش پیوندهای روزانه-کانون فرهنگی-مطالعه فرمایید.)


[ سه شنبه 91/12/22 ] [ 10:54 صبح ] [ کانون جوانان ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره وبلاگ
لینک دوستان
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 128378