سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوثر هدایت

 

فیلسوف عالیقدر استاد فقیه، آیت الله شیخ مرتضی مطهری در سال 1299 هجری شمسی برابر با جمادی الثانی 1338 در فریمان استان خراسان متولد شد.پدرش ، عالم بزرگوار ، شیخ محمد حسین مطهری بود که او نیز در تبلیغ دین مبین اسلام، بحق آنچه در توان داشت انجام داد.

تحصیلات استاد:

استاد تحصیلات خود را در مدرسه فریمان آغاز و در سال 1311 در سن 12 سالگی برای فراگیری علوم اسلامی ، منطق و فلسفه و حقوق اسلامی و ادبیات عرب، عازم مشهدشد، استاد از همان ایام علاقه عجیبی به مسئله فلسفه الهی و توجیه هستی و انسان و عرفان و توحید و جهان و خداشناسی داشت و آرزو داشت که در آینده در این رشته متخصص شود. ایشان پس از پنج سال، درسال 1316 به قم رفته و با اینکه بیش از 17 سال نداشت هیجان و ذوق عجیبی به فراگیری علوم اسلامی در روحش شعله ور بود در آن زمان حوزه علمیه قم بوسیله علمای بزرگی چون آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری آیت الله سید محمد محقق داماد و آیت الله العضمی سید محمدحجت و آیت الله العظمی آقای صدر اداره می شد، استاد از محضر این بزرگان بهره مند شده ، و با حضرت آیت الله منتظری در یک حجره کوچک و محقر زندگی میکردند سال 1319 به درس عالم حکیم مجاهد عالیقدر حضرا آیت العظمی امام خمینی (ره) راه یافت و از ایشان در زمینه فلسفه وعرفان در طول مدت 12 سال بهره و حظ وافر برد.استاد مطهری از محضر درس حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی و استاد عالیقدر علامه شهیر سید محمد حسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان بهرمند گردید.

شهید مطهری و زعمای شیعه:

شهید مطهری علاقه زیادی به زعمای شیعه چون آیت الله العظمی (شیخ مرتضی انصاری صاحب کتاب رسائل و مکاسب )و علامه بزرگ مجلسی و شیخ الطائفه شیخ طوسی و مرحوم حاج ملا هادی سبزواری و بوعلی سینا و عرفای اسلامی چون حافظ ومولوی رومی داشت.

اما در این میان صدرالمتألهین شیرازی (صاحب کتاب اسفار اربعه)و حضرت آیت الله آخوندی (صاحب کفایه)عشق وارادت خالصانه داشت و بهمین مناسبت برای نشر کتابهای خود انتشارات صدرا را انتخاب کرد.

آقای مطهری در سال 1334 از سوی دانشگاه تهران برای تدریس در دانشگاه الهیات ومعارف اسلامی دعوت شد و در مدت 22 سال به تدریس پرداخت.

همزمان با قیام 15خردادبه رهبری امام خمینی پلیس به تکاپو افتاد و پس از ایام به سراغ سایرین نیز رفت یکی از یاران وهواخواهان امام مرحوم مطهری بود که او نیز دستگیر شد.چهل وسه روز بعد از تبعید امام ایشان آزاد شد و جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد.

استاد نماینده فکر امام در حوزه علمیه قم و تهران بود و در عراق نیز خدمت ایشان میرسید.

استاد مطهری از سوی پلیس شاه ممنوع المنبر و ممنوع التدریس شد ولی همواره در تلاش بود، در تلاش اینکه بیشتر بفهمد در مبارزه با کجرویها و انحرافات جامعه لحظه ای قلم بر زمین نگذاشت.

خواب استاد

استاد مطهری در سالهای اخیر گرایش عجیب به سیر وسلوک عرفان پیدا کرده بود و هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء یک یا چند سوره از قرآن با صوتی خوش تلاوت میکرد ونیمه شب برای بجا آوردن نماز شب بر می خواست چند شب قبل از شهادت استاد خوابی دیده بود که از زبان ایشان میشنویم:

خواب دیدم که با رهبر انقلاب در شهر مکه ودر مقابل کعبه قرار دادرم ناگهان درب کعبه باز شد و چهره ای نورانی نمودار شد امام خمینی به من تأکید کردند که ایشان رسول خدا هستند...چشمان پیامبر اکرم (ص)بر امام خیره شده بود و ودر وقتیکه نزرد رسول خدا (ص)رسیدیم حضرت رسول امام را در اغوش کشیدند وپیشانی ایشان را بوسیدند اما بعد بطرف من برگشتند و لبهای مرا چند بار غرق بوسه کردند. استادبا هیجان و التهاب عجیبی که در روحش پیدا شده بود از خواب بیدار شد و خود چنین تعبیر نمود که بزودی واقعه غیر قابل پیش بینی برایش پیش خواهد آمد و بالاخره استاد راهی دیدار رسول الله شد.

تعبیر خواب استاد:

آن شب بعد از برگزاری نماز مغرب وعشااستاد راهی منزل سحابی شد زیرا میبایست در جلسه ای با حضور اعضای هیأت دولت شرکت کند.بعد از برگزاری جلسه حدود ساعت ده ونیم شب آقای مطهری به همراه مهندس کتیرایی و دوست ایشان از منزل خارج شده وسایرین برای تبادل افکار و مشورت باقی می مانند استاد که متوجه بحث خصوصی آقای کتیرایی و دوستش می شود چند قدمی از آنها فاصله می گیرد وقتی که به اول کوچه میرسد شخصی او را بنام کوچک صدا میزند استاد تصور میکند از منزل دکتر سحابی با او کار دارند سرش را به عقب می چرخاند که...

ناگهان صدای تیری سکوت شب را درهم میریزد و فیلسوفی عالیقدر غرق در خون بر زمین می غلطد...

گلوله از زیر بنا گوش راست وی وارد و از بالای ابروی چپ خارج شده بود روز پنجشنبه از سوی آیت الله العظمی خمینی عزای عمومی اعلام می گرددو جنازه مطهر این عالیقدر و عالیمقام در حرم مطهر حضرت معصومه (س)نزدیک آرامگاه استاد شیخ عبدالکریم حائری به خاک سپرده میشود.

گروه فرقان مسئولیت ترور ایشان را به عهده می گیرد.


[ دوشنبه 89/2/6 ] [ 12:31 عصر ] [ کانون جوانان ]
درباره وبلاگ
لینک دوستان
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 128175